Instagram en Snapchat snelstgroeiende sociale media in Nederland

Bericht geschreven op: maandag 23 januari 2017

De sociale netwerken Instagram en Snapchat zagen hun Nederlandse gebruikersaantal in 2016 het snelst stijgen. Het aantal dagelijkse gebruikers van beide apps ging met minstens 50 procent omhoog ten opzichte van een jaar eerder.

Dat blijkt maandag uit het jaarlijkse socialmedia-onderzoek van Newcom, gehouden onder ruim achtduizend Nederlanders.

Instagram groeide van 992.000 naar 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers. In totaal heeft de Facebook-dochter 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers, genoeg om Twitter (2,6 miljoen) van de vijfde plaats te stoten.

Chat-app WhatsApp, tevens eigendom van Facebook, heeft 10,9 miljoen gebruikers (7,8 miljoen dagelijks) en is daarmee het grootste sociale netwerk. Daarna volgt Facebook zelf, met 10,4 miljoen gebruikers. De site heeft ook het grootste percentage dagelijkse gebruikers (72 procent, in totaal 7,5 miljoen).

LinkedIn heeft 4,3 miljoen gebruikers, maar het aantal dagelijkse gebruikers ligt een stuk lager: dat zijn er slechts 400.000. Videosite YouTube heeft 7,5 miljoen gebruikers, waarvan 1,7 miljoen dagelijks.



Jongeren
Snapchat is de opvallendste stijger, met 1,9 miljoen gebruikers, waarvan de helft (960.000) dagelijks. Vorig jaar had de app nog 541.000 dagelijkse gebruikers.

Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de jongeren tusen de 15 en 19 jaar gebruikmaakt van Snapchat. Dat is het geval bij een kwart van de mensen tussen de 20 en 39 jaar. 40-plussers gebruiken Snapchat nagenoeg niet.

Facebook is in het afgelopen jaar vooral populairder geworden onder ouderen. Onder 80-plussers steeg het gebruikersaandeel van 46 procent naar 61 procent.

Bron: Nu.nl

« Ga terug naar het nieuwsoverzicht